Sabtu, 5 Julai 2008

Anwar Liwat Lagi

Saya tidak hendak komen berkenaan dengan kes liwat oleh Dato Seri Anwar Ibrahim yang baru kerana saya ingin lihat samada taktik Anwar kali ini sama dengan dahulu - iaitu menuduh ada konspirasi (pakatan) untuk menghalang perjuangan politiknya.

Tetapi oleh kerana ramai yang meminta komen saya dalam blog maka saya akan beri pandangan awal saya.

Saya terkejut dengan orang yang pertama menyuarakan pandangan yang tak masuk akal berkenaan dengan kes liwat yang baru ini. Kononnya Anwar sengaja menyuruh Saiful buat laporan dia diliwat oleh bossnya supaya Anwar boleh cari perlindungan daripada percubaan membunuhnya. Dengan itu kononnya orang ramai akan bersimpati dengannya.

Jelas yang budak yang di suruh oleh bapa mertuanya hantar passport kepada Anwar, yang amat gembira dengan pembebasan Anwar dan dipercayai terlibat dengan usaha membebaskan Anwar, masih kuat kepercayaannya kepada Anwar dan mencuba menolak tuduhan terhadapnya.

*****

Masih ramai yang percaya bahawa Mahkamah Rayuan (Appeals Court) terakhir telah menolak tuduhan bahawa Anwar telah liwat Azizan dan dengan kerana itu mendapati Anwar tidak bersalah dan boleh dibebaskan.

Saya ingin perturunkan disini keputusan dua daripada tiga hakim yang mendengar rayuan Anwar. "Tun Jebat" pada 1hb Julai telah catatkan keputusan ini juga. Keputusan ini berbunyi;

"Even though reading the appeal record, we find EVIDENCE TO CONFIRM that the appellants (Anwar dan Sukma) were involved in homosexual activities and we are more inclined to believe that the alleged incident at Tivoli Villa did happen sometime, this court, as a court of law, may only convict the appellants if the prosecution has successfully proved that the alleged offences as stated in the charge, beyond reasonable doubt".

Yang jelas daripada apa yang di sebut di atas ialah hakim-hakim ini mendapati ada cukup bukti yang mengesahkan Anwar dan Sukma terlibat dalam kegiatan homoseks dalam apa yang dikatakan berlaku di Tivoli Villa, memang berlaku. Tetapi kedua-dua hakim ini mengguna selok-belok undang-undang untuk mendapati Anwar tidak bersalah.

Selok-belok undang-undang tidak dapat difahami oleh orang ramai. Yang mereka tahu ialah hakim-hakim ini berkata dengan terang dan jelas bahawa mereka mendapati bukti yang jelas yang mengesahkan bahawa perayu (Anwar dan Sukma) terlibat dengan kegiatan homoseks dan hakim-hakim ini lebih mirip untuk percaya bahawa apa yang didakwa berlaku di Tivoli Villa memang berlaku.

Hakim yang ketiga dalam panel hakim yang mendengar rayuan Anwar dan Sukma memberi alasan yang panjang dan penuh dengan rujukan kepada asas-asas perundangan dan kes-kes yang lain kenapa dia percaya hukuman yang dijatuhkan oleh hakim bicara, tiga orang hakim Mahkamah Rayuan dan tiga orang hakim Mahkamah Persekutuan adalah betul iaitu Anwar memang meliwat Azizan.

Malangnya penghakiman yang bernas ini tidak dilapor dengan jelas oleh media seperti laporan berkenaan asas-asas penghakiman dua hakim tadi.

Jika dihitung kita akan dapati kesemua 10 hakim yang mendengar kes Anwar meliwat Azizan bersetuju perbuatan liwat oleh Anwar memang benar, walaupun dua di antara mereka memberi alasan teknikal untuk tidak menjatuhkan hukuman salah keatasnya.

Dakwaan oleh orang tertentu bahawa pembebasan Anwar adalah kerana dia tidak melakukan jenayah liwat adalah tidak benar.

Sekarang kita dengar sekali lagi kes liwat oleh Anwar. Terpulanglah kepada hakim untuk mendengar dan meghukum. Awal-awal lagi Datin Seri Wan Azizah Ismail telah mengatakan ketidakpercayaannya kepada mahkamah di Malaysia. Tetapi apabila Anwar dibebaskan dengan alasan yang sukar difaham oleh masyarakat umum, Wan Azizah tidak pula berkata yang dianya tidak percaya kepada sistem pengadilan di Malaysia.

Apakah pula akan dikatakan olehnya jika perbicaraan kes Anwar menghasilkan keputusan bahawa walaupun hakim percaya dia telah meliwat Saiful tetapi kerana selok-belok undang-undang dia didapati tidak bersalah.

12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Biasalah kalau dah berlainan politih. Tak suka Anwar dia kata Anwar liwat. Tak suka Najib dia kata Najib kena tangkap dengan Ziana Zain. Tak heran nanti masuk mahkamah Lim Kit Siang Liwat Nik Aziz. Semuanya cerita haprak..! Jadi semua Melayu bangang...!

Tanpa Nama berkata...

melayu memang banggang sungguh..lebih-lebih lagi cap umno tu. ade ke, azizan di liwat tetapi musa hasan yang letak tarikh, siap 3x ubah lagi..dan tentang munawar, sukma di seksa polis untuk mengaku tak pula di persoal oleh melayu banggang tu. suka lah mereka itu apabila anwar berjaya juga dipenjarakan. hanya kerana mahathir dan cita-citanya habis melayu satu malaysia dipaksa untuk percaya anwar meliwat, hakim pun dilantik oleh linggam kemudian suruh rakyat percaya pada hakim tu,adakah patut. itu lah handalnya orang politik cap umno, ber ia-ia hendakkan kuasa rupanya nak putar kepala orang melayu, nasib baik melayu banggang yang kena putar. last, kalah berhujah gunakan akta tu-akta ni..wahai orang melayu yang banggang tu, kamu hanya dapat sedikit tapi pemimpin kamu yang dapat banyak, banyaknya tu sampai takut nak istihar, takut rakyat tahu, takut masuk penjara. itu sebab beri anugerah tinggi-tinggi pada ketua jabatan penguatkuasa, perlindungan maa...

Tanpa Nama berkata...

penulis artikel ini ada baiknya muhasabah diri.

Tanpa Nama berkata...

Anwar yang patut muhasabah diri

Tanpa Nama berkata...

hebat juga tulisan kamu ni...

yang mahkamah tu sendiri cakap takde bukti... kamu nak bising buat ape?

baik kamu pergi mampos...

kamu kunun umno tolong melayu.. ape yang kamu tolong... anwar ibrahim tu melayu... tapi ape kamu buat kat dia... kamu tolong ke? kepala otak kamu... dah takde pedoman agaknya...

Tanpa Nama berkata...

ramai juga yg taksub dgn anwar.. anwar ni dah takde sokongan buat mereka yg atas pagar.. itu makluman!

Tanpa Nama berkata...

semoga allah tunjukkan kebenarannya..dan mereka2 yg terlalu menggagunkan seseorang itu sedar akan hakikatnya. Dan yg lebih penting..org melayu kembali bersatu drpd perpecahan angkara insan tersebut..

Tanpa Nama berkata...

Anwar adalah dajal kecil yang penuh tipu muslihat. Yang bersih hati saje yang boleh lihat siapa dia sebenarnya.

insan cemerlang berkata...

kata la apa2 saja yg penting hidup aku bahagia... peace for PKR

Tanpa Nama berkata...

Kaum luth da trima bala....tmbul lg 1 kaum...kaum anuar ibrahim....

Tanpa Nama berkata...

termasuklah 2:06 hahaha

Tanpa Nama berkata...

Bahagia diatas kemajuan keindahan kecantikan negara Malaysia yang telah ditadbir oleh Kerajaan BN untuk sekian lama. Itulah kebahagiaan yang kau rasa tu.